شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶
berooz
۰۳:۳۹:۵۴
کد خبر: ۱۰۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
با وجود اظهارات مسئولین مبنی بر تأمین مالی خرید هواپیما از طریق فاینانس اما هزینه این قراردادها از صندوق توسعه ملی پرداخت شده و وزیر راه و شهرسازی از جزئیات قراردادها اظهار بی اطلاعی می‌کند.
به گزارش بسیج مهندسین فارس به نقل ازراه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  سال گذشته در تاریخ 23 دی 1395 اولین پرنده  خوش خط و خال فرانسوی از مدل A321 به عنوان اولین گشایش عملی برجام با سر و صدا و حجم زیادی عکس یادگاری مسئولان به آشیانه  مهرآباد نشست. همچنین دومین و سومین سفارش های شرکت هواپیمایی ایران ایر به ترتیب در تاریخ های 10 بهمن 1395 و 5 فروردین 1396 در تهران فرود آمد. اما چند روزی نگذشته بود که اخباری در خصوص مرجوعی بودن این هواپیماها به نقل از خبرگزاری‌های معتبر موضوع اصلی رسانه‌ها شده بود. به همین علت خبرنگار ما برای جویا شدن سؤالی در ارتباط با این موضوع از وزیر راه و شهرسازی پرسید که با واکنش تند عباس آخوندی مواجه شد.


رئیس جمهور هم به مردم وعده کرده بود که تأمین منابع مالی هواپیماها از طریق فاینانس و اجاره به شرط تملیک است که این موضوع در متن قرارداد هم ذکر شده بود، اما چند ماه بعد مسئولان برای رفع تقاضا پروازهای بین شهری سراغ همسایه  دیوار به دیوار فرانسه، کشور ایتالیا رفتند و در تاریخ 24 فروردین 96 قرارداد 20 فروند هواپیمای ATR را در تهران با مبلغ بیش از 400 میلیون دلار و تأمین منابع مالی ازطریق فاینانس امضا کردند. ایتالیایی ها هم در تاریخ 27 اردیبهشت 96، چهار فروند ATR ناقابل را راهی آشیانه مهرآباد کردند.


اما نکته جالب توجه این است که فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در نشست خبری ورود این چهار فروند هواپیما، در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی شفاف سازی تأمین منابع مالی هواپیماهای تازه وارد به ناوگان هوایی کشور، اظهار کرد: از آن منظر که مذاکرات هما با فاینانسرها (تأمین کنندگان منابع مالی خارجی) برای خرید هواپیما هنوز قطعی نشده است، قرار گذاشتیم که خرید هواپیماهای ایرباس و ATR از محل این مصوبه صندوق توسعه ملی و به صورت نقدی انجام شود و پس از آنکه فاینانس انجام شد، این مقدار پولی که بابت خرید نقدی به دو کمپانی سازنده ATR و ایرباس داده‌ایم به عنوان پیش‌پرداخت 15 تا 20 درصدی چندین فروند هواپیما در نظر گرفته شود.

هم اکنون شرکت هواپیمایی ایرتور، قرارداد 45 فروند هواپیمای ایرباس با شرکت مادر امضا کرده، همچنین به دنبال آن شرکت هواپیمایی زاگرس هم سفارش 28 فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایرباس تحویل داده است.


بعد از  انتشار گاف خرید 7 فروند هواپیما به صورت نقدی توسط مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر خبرنگار ما برای اطلاع از جزئیات قرارداد شرکت هواپیمایی ایرتور و زاگرس با ایرباس موضوع را از وزیر راه و شهرسازی جویا شد که در مقابل عباس آخوندی اظهار کرد: بی اطلاع هستم از آقای پرورش بپرسید؟!


در این خصوص علیم یار محمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی بیان کرد: آخرین اخبار درباره  قراردادهای شرکت های هواپیمایی و سازندگان خارجی به صورت کلی در اختیارشان قرار می‌گیرد که البته شرایط برای اطلاع از جزئیات قرارداد وجود دارد و باید مسئولان از آن مطلع باشند.

وی با اشاره به عدم شفاف سازی مسئولان در ارتباط با تأمین منابع مالی افزود: مقرر شد تا افراد ذی‌ربط در خصوص جزئیات تأمین منابع مالی قراردادها در کمیسیون، درصدد شفاف سازی برآیند که قرار بود برنامه ریزی هایی  تا قبل از تعطیلات صورت گیرد که فرصت آن هنوز مهیا نشده است.

مقصود اسعدی سامانی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی  با توجه به تأمین اعتبارات مالی شرکت های خصوصی هواپیمایی داخلی، عنوان کرد: شرکت های هواپیمایی مسافری ایرتور و زاگرس از محل فاینانس های خارجی منابع مالی قرارداهایشان را تأمین خواهند کرد.

یادآور می‌شویم؛ قراردادهایی که با اطلاع وزیر منعقد شده، بجای اینکه فاینانس شوند، پولشان کامل پرداخت می‌شود، حال جای سؤال است که،  چه بر سر قراردادهایی که بی اطلاع وزیر و مسئولین عقد شده، خواهد آمد؟ 

 انتهای پیام/ 

جزئیات قراردادهای جدید ایرباس

نام:
ایمیل:
* نظر: